Szövegelünk

Hatásos és hatékony honlapszöveg

Hogyan írjunk jó honlapszöveget? Milyen a jó honlapszöveg? A honlapszövegírás dilemmái. 

Megrendelőink első és jogos kérdése mindig az, hogy mennyire lesz hatásos, és főleg hatékony az általunk írt honlapszöveg?

Erre pedig nincs jó válasz. Tapasztalatból tudjuk, hogy minden szövegnél lehet jobbat írni. Egyetlen szöveg sem garancia semmire. A szöveg ugyanis állandó, míg a honlap látogatói, a potenciális vásárlók folyamatosan változnak, hiszen állandó webzajban élnek. Tartalmak ezreivel bombázzák őket, és a tartalmak folyamatosan változnak attól függően, hogy éppen milyen a legújabb marketing trend.

A „Hogyan írjunk jó honlapszöveget?” kérdésre sok év tapasztalatával sem válaszolhatunk varázsmondattal.

Talán nem is létezik jó honlapszöveg, annak ellenére sem, hogy szenvedélyünk a honlapszövegírás.

De akkor hogyan írjunk jó honlapszöveget?

Ha hatásos és hatékony,  jó honlapszöveget akarunk írni, akkor azt folyamatosan ismételni kell. Nem a meglévőt javítgatni, hanem mindig másikat, újat írni. A honlapszövegírás folyamatos feladat, amit időről időre el kell végeznünk annak érdekében, hogy képesek legyünk megtartani a megfelelő online jelenlétünket.

A Szövegelünk.hu csapatának tapasztalatai alapján merjük állítani, hogy a honlapszövegeknek is van evolúciója. A szövegírás is fejlődik, amit számos tényező befolyásol.

honlapszöveg írás, hogyan írjunk jó honlapszöveget

Ám ezek közül kettőre nagyon érdemes odafigyelni. Az egyik a keresőóriás, a Google mindenkori ajánlása, ami most éppen azt kéri, hogy olyan honlapszövegeket készítsünk, ami releváns és hasznos tartalom a felhasználók számára. Nem mondja meg, hogy hogyan és mennyit kulcsszavazzunk, milyen keresőkifejezéseket használjunk. Azt kéri és javasolja, hogy a felhasználóknak adjunk hasznos információkat és olvasási, tartalmi élményt.
A másik tényező a megfelelés a marketing – a saját marketingünk! – elvárásainak. Azaz olyan tartalmakat kell készítenünk, amelyek képesek elsősorban eladni, másodsorban vásárlói hűséget kialakítani. Természetesen ezt nem érhetjük el csak szöveggel, tartalommal. Ebben az esetben számít a termékeink, szolgáltatásaink minősége, ára, de még a csomagolás is.

A fentiek miatt valójában nem létezik hatásos, hatékony honlapszöveg.

De nem szabad elkeseredni, mert van megoldás. A sok szöveg. A szöveghalmaz egymáshoz kapcsolódó szövegrészekből, amelyek különböző keresési kifejezésekre, kulcsszavakra vannak optimalizálva, kellőképpen rövidek, és olyan tartalmi elemekkel vannak ellátva, amik biztosítják, hogy a tartalomfogyasztóból vevő legyen.

Azt gondoljuk, hogy a jó honlapszöveg folyamatosan megújul, összekapcsolódik, frissül. A honlapszövegírás specialistáinak pedig szintén folyamatosan meg kell újulni, frissülnie kell a szövegekkel együtt, állandó metamorfózisban annak érdekében, hogy képesek legyünk követni a rohamosan fejlődő és változó online világ elvárásait, trendjeit és kihívásait.

Vizsgáljuk meg milyen a megfelelő tartalom, a megfelelő honlapszöveg.

A megfelelő tartalom viszonylag rövid, ám mégis magyarázó, figyelemfelkeltő. De, hogy nehezebb legyen a dolgunk, meg kell felelnie még egy kihívásnak: legyen képes az értékesítésre. Mert ebben az esetben valósul meg, hogy a szövegünk már a tartalommarketing kategóriába esik, így marketingszövegről beszélhetünk.

A marketingszöveg írása pedig már nem egyszerű szövegírás. Ahogy a tartalommarketing sem egy átlagos tartalom. Ebben az esetben már tudatos szövegépítésről beszélünk, amit valójában a szövegíró és a szöveg megrendelője közösen talál ki, épít fel. Akár szövegsorozatok formájában, ami valójában mondjuk a honlapod tartalma lesz, vagy posztok a közösségi médiában. És ezek, ugye, jó esetben a honlapod tartalmára mutatnak.

Azaz tartalmaink összessége – beleérve az offline tartalmakat is! – válik egy hatékony és hatásos szöveghalmazzá, ami képes arra, hogy értékesítsen, ezzel elérve a végcélt, ami nem más, mint a vállalkozásod bevételének növekedése.

Ez a tartalom is ezért született, és ezért született meg így. Ennél a tartalomnál kevésbé vettük figyelembe a hosszát, sokkal inkább egy magyarázó szöveget írtunk. Egy olyan magyarázó szöveget, ami reményeink szerint világossá teszi, hogy a leginkább tudatos tartalom- és szövegépítéssel lehet elérni a kívánt célokat.

Ejtsünk még szót a szövegek fajtáiról, amiket első sorban online környezetben használunk.

Blogszövegek – viszonylag rövid bemutató szövegek, amiket érdemes rendszeresen megírni és publikálni, hiszen ma már elvárás, hogy egy honlap tartalma rendszeresen frissüljön.

Facebook, közösségi média posztok – rövid, figyelemfelkeltő tartalmak, amik jellemzően egy hosszabb blogszövegre mutatnak.

Honlapoldal tartalmak – a kommunikációnk alapjai. Ezek a szövegek valójában a kommunikáció tartalmi gerincét alkotják. Ezekből a tartalmakból mutatunk rá a blogszövegeinkre, amelyeken keresztül részletesen kommunikálunk, majd értékesítünk.

Termék és szolgáltatás leírások – rövid, tényalapú tartalmak, ahol már nem az értékesítés ösztönzése a cél, hanem az értékesítendő termék vagy szolgáltatás rövid bemutatása.

Landing Page oldalak – az értékesítés „királyai”, a csalioldalak, amelyek úgy vannak megszerkesztve, hogy jó esetben az olvasó azonnal vásárlóvá váljon.

Cégbemutató leírások – kevésbe fontosnak gondolt oldalak, mert a látogatók sok esetben nem a cégre, annak eredményeire kíváncsiak, hanem a termékekre, szolgáltatásokra. De nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a tudatos vásárlók, akikből egyre több van, sok esetben már meg szeretnének ismerkedni azzal a vállalkozással is, amelyiktől vásárolnak. Ez leginkább a bizalom kialakítására szolgáló tartalom.